Fotoalbum

M/S Stella Polaris, 1926/27 – 2006.
En gång korat till världens vackraste fartyg. Detta mycket linjesköna kryssningsfartyg byggdes i Göteborg på Götaverken för det norska rederiet Det Bergenske Dampskibsselskab och sattes in på kryssningar i första hand till Nordkap. Fartyget tog cirka 150 passagerare och ungefär lika många i besättning. Hyttplatserna var från början betydligt fler än det passagerarantal hon senare blev klassad för. 1940 rekvirerades hon av tyska krigsmarinen som moderfartyg för tyska ubåtar, samt som rekreatinsfartyg för ubåtsbefäl. Vid krigsslutet övertogs hon av Krigsminiteriet i England för att frakta krigsfångar från Mo i Rana. I november 1945 år lämnades hon tillbaka till ägarna och gick sedan på varv i Göteborg för renovering för att sedan fortsätta i kryssningstrafik. Enligt uppgift var hon vid återlämnandet ”i ett bedrövligt skick, men i maskin var det fint”. År 1951 köptes hon av Clipper Line för kryssningar bland annat i Västindien, Medelhavet och Östersjön. Hon renoverades än en gång på Götaverken och från 1952 till 1969 seglade hon för Hansens rederi Clipper Line med mestadels amerikanska passagerare, vintertid i Västindien och sommartid i Östersjön och längs Norges kust. Den senaste renoveringen 1968 räckte inte för godkännande av de amerikanska myndigheterna och då man inte kunde få lönsamhet i företaget så såldes Stella Polaris till Japanska intressenter och byggdes om till hotell och restaurang. Hon lades vid kaj i Kisho cirka 13 mil sydväst om Tokyo och döptes om till Floating Hotel Scandinavia och verkade som restaurang och hotell fram till den 30 mars 2005.

Såldes 2006 till Svenska intressen för vidare funktion som hotell- och restaurangfartyg. Den 2 september 2006 skulle fartyget bogseras från Izuhalvön i Japan till Shanghai i Kina för upprustning, när det sjönk drygt tre kilometer sydväst om hamnstaden Kushimoto. Fartyget sjönk klockan 02.02 japanskt tid och gick till vila på 70 meters djup, dit tog hon med sig en helt ovärderlig originalinredning från 1927.

 

Maskiner: Två dieselmotorer från Burmeister och Wain med sammanlagt 5300 hästkrafter.

Deplacement: 5750 ton. Brutto registerton: 5105. Cirka 16 knop.

Längd: 127 m, bredd: 15.5 m, djupgående: 6 m.

Källor: Klubb Maritim Malmö, Fakta Om Fartyg, Aftonbladet, m.fl.

Klubb Maritime, Malmö har producerat en informativ CD om fartygets historia.